vasárnap, április 10, 2005

Budapesti Élet Menete

Az alábbi meghívó most érkezett. Szerintem rosszul van megfogalmazva és mintha hiányozna belőle egy szó is.

Budapestiek!

Emlékezzünk közösen azokra a magyar emberekre, honfitársainkra, akiket elpusztított a gyűlölet!

Találkozzunk április 16-án, szombaton 19.45 órakor a Liszt Ferenc téren.

A Holokauszt magyarországi emléknapja alkalmából hívunk mindnkit, hogy élő láncot alkotva vonuljanak velünk az egykori budapesti gettón keresztül.

20.45 órakor a Dohány Zsinagóga előtt Lamperth Mónika belügyminiszter asszony, Dr Schweitzer József nyugalmazott országos főrabbi és Dr. Schiffer János főpolgármester-helyettes fog beszédet mondani.

A megemlékezést követően indul "Az Élet Menete". Elmenetelünk a Duna-partra, oda, ahol egykor embertársainkat a vízbe lőtték.

"Ilyet soha többet ne tehessen senki!"

21.45 és 22.00 óra között Lánchíd és a Margit híd közötti rakparti részen alkossunk élő láncot.

Kérnénk, hogy a két híd közötti élőláncba álljanak be Önök is, hozzanak magukkal egy-egy szál gyertyát!

A szervezők

9 Comments:

At 4/10/2005 12:53:00 de., Anonymous Argo said...

És Lamperth Mónika lesz az egyik fő szpíker. (F*szkorbács!)

 
At 4/10/2005 07:25:00 du., Anonymous m_schoenberger said...

a régi-régi kérdésre egy alternatív válasz. nomost: ők alapvetően magyar emberek voltak-e? igen, a rendezők szerint legalábbis. ezért mint magyar embereket gyászoljuk őket. az egy másik dolog, hogy katolikusokat, reformátusokat, etc. nagyon-nagyon korlátozott számban lőttek a dunába, ellenben a zsidókkal.
a másik ok: a rendezők nem csak a zsidókat szeretnék láncba szedni a duna-parton, ezért nem a zsidóság iránt érzett megbecsülésre-szolidaritásra-akármire apellálnak, hanem az elnyomottak iránti lelkiismeretre, és utóbbi sajnos-sajnos nagyobb, mint az előbb említett. ezen kívül tudjuk jól, miről szólt a szövegben említett holokauszt, és hogy miért épp egy rabbi fog beszédet mondani épp az egykori gettó határán fekvő épp zsinagógában.
semmi/senki tökéletes itt a földön, az előítéletektől megszabadulni pedig jópár száz éves tudatos társadalmi nevelés kérdése, ezért én jelen esetben nem bánom, hogy így hirdették meg a rendezvényt! legalább meghirdették!!

 
At 4/11/2005 11:24:00 de., Blogger shadai said...

A cionista zsidó szervezetek gyászolják tehát az "alapvetően magyar embereket"? Szerintem ez a nem mellékes körülmény szépséghibája a fenti elképzelésnek. Teljesen más lenne, ha mindezt mondjuk keresztény/humanista/magyar úttörő szervezetek kezdeményezték volna. Így viszont kilóg a lóláb, nem?

 
At 4/11/2005 03:18:00 du., Anonymous Q said...

Imho találó a "magyar emberek" kifejezés. Egyrészt, mert magyar állampolgárokat hurcoltak el a magyar rendfenntartó erők, másrészt meg ha megkérdezted volna az elhurcoltakat, akkor a nagytöbbségük magyarnak vallotta volna magát.

Hogy miért pont zsidó szervezetek szervezik a megmozdulást? Mert az Ő rokonaikat hurcolták el...

Tudod:

"Amikor elvitték a zsidókat nem szóltam, mert nem voltam zsidó. Amikor elvitték a cigányokat nem szóltam mert nem voltam cigány. Amikor elvitték a kommunistákat nem szóltam, mert nem voltam kommunista. Amikor elvitték a papokat nem szóltam, mert nem voltam pap. Amikor elvitték a hívőket nem szóltam, mert nem voltam hívő. Most, amikor jönnek értem, már nincs aki szóljon értem."

 
At 4/11/2005 04:31:00 du., Blogger shadai said...

Én elfogadom ezt a megközelítést is. Érdekes viszont, hogy mennyire eltér a lengyelországi Élet Menete és a "Budapesti Élet Menete" alapkoncepciója. Előbbi kifejezetten "disszimilációs ünnepély", erős cionista hatásokkal - utóbbi ezek szerint épp a fordítottja.

 
At 4/11/2005 06:16:00 du., Anonymous amhorec said...

ami a magyar zsidosag evszazados tortenelmenek kovetkezmenye: itt meg mindig asszimilalodni akarunk, nem disszimilalodni.

 
At 4/12/2005 08:24:00 de., Anonymous Q said...

Hát igen, két út van az ember előtt... vagy asszimilálódik, vagy nem.

De ha nem, akkor miért Magyarországon?

 
At 4/12/2005 10:01:00 de., Blogger shadai said...

Q kapitány, én ezzel vitába szállnék: szerintem nem csak két út van - ez a régi agenda volt.

Poszt-izé társadalmakban élünk, ahol létjogosultsága lehet akár a legkülönbözőbb "mozaik" identitásoknak is.

ps: Ajánlom Diana Pinto írását egy lehetséges "európai zsidó indentitásról"!

 
At 4/12/2005 10:04:00 de., Blogger shadai said...

Zvi Gitelman is ír érdekeseket (pdf) a témáról (Reconstructing Jewish Communities and Jewish Identities in Post-Communist East Central Europe).

 

Megjegyzés küldése

<< Home